Gwarancja ubezpieczeniowa dla biur podróży – dlaczego jest tak ważna dla Ciebie?

Co to jest gwarancja ubezpieczeniowa? Dlaczego biuro podróży, które jest organizatorem Twojego wyjazdu musi ją posiadać? Dlaczego lepiej dla Ciebie abyś to sprawdził/a przed podpisaniem umowy? Tym wszystkim zajmiemy się w dzisiejszym wpisie.

Co mówi ustawa?

Zgodnie z Ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, każdy organizator i przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych musi posiadać finansowe zabezpieczenie swojej działalności gospodarczej. Może to być gwarancja ubezpieczeniowa, gwarancja bankowa, rachunek powierniczy. Ponieważ najlepiej znamy się na gwarancji ubezpieczeniowej i jest ona chyba najbardziej popularna wśród organizatorów – zajmiemy się właśnie nią.

Gwarancja ubezpieczeniowa musi zostać wykupiona przez organizatora turystycznego w firmie ubezpieczeniowej. Następnie taka gwarancja przedstawiana jest Marszałkowi Województwa, w którym dany organizator działa. Na tej podstawie Marszałek nadaje uprawnienia do organizowania imprez turystycznych. To tak w największym skrócie.

Jakie są korzyści?

A co to daje Tobie, jako klientowi biura podróży? Zapewnia Ci to bezpieczeństwo na wypadek niewypłacalności biura, które organizuje Twój wyjazd. Czyli dzięki temu, że wykupisz wyjazd w legalnie działającym biurze, na wypadek jakichkolwiek problemów z jego niewypłacalnością, Ty jesteś zabezpieczony/a i otrzymasz:
-> zapłatę kwoty niezbędnej na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej lub powrotu do kraju;
->zwrot wpłat, które wniosłeś/aś za imprezę turystyczną w wypadku, gdy impreza turystyczna nie zostanie zrealizowana;
-> zwrot części wpłat za imprezę turystyczną, odpowiadającą części imprezy turystycznej, która nie zostanie zrealizowana.
Czyli przekładając na język bardziej zrozumiały – na wypadek problemów finansowych biura – Ty odzyskujesz swoje wpłaty . Nie ryzykujesz. Oczywiście pod warunkiem, że wybierasz wyjazd w legalnie działającym biurze podróży.

Gwarancja ubezpieczeniowa musi być przedłużana co roku, czyli organizator turystyczny musi co roku ją wykupić i przedłożyć w Urzędzie Marszałkowskim. Ten natomiast na jej podstawie przedłuża istniejące zezwolenie.

Gdzie sprawdzić legalność biura?

Chyba już przekonaliśmy Cię do tego aby zawsze sprawdzać organizatora, zanim podpiszesz umowę. To teraz jeszcze jedno – tutaj możesz to sprawdzić w kilka sekund -https://ewidencja.ufg.pl/ewidencja/obywatel/ksiegi . Wystarczy, że wpiszesz dane biura i już zobaczysz czy posiada odpowiednie zabezpieczenia.

Pamiętaj o jednym – może się zdarzyć, że biura, w którym kupujesz wakacje nie będzie na tej liście. To nie znaczy od razu, że biuro chce Cię oszukać. Może po prostu dane biuro jest jedynie agentem, pośrednikiem i sprzedaje Ci wyjazd innego biura, które już uprawnienia posiada. Pamiętaj, że ta informacja musi znaleźć się na Twojej umowie. Dopytaj o wszystko u swojego agenta.

Kategorie

.

Najnowsze wpisy